Dlaczego warto czytać dziecku.

20 minut. W perspektywie całego dnia to tylko chwila. Choć tak krótką chwilę koordynatorzy corocznej akcji „Cała Polska czyta dzieciom” zachęcają aby poświęcić na czytanie dziecku. Już tak niewiele codziennego czasu może pozytywnie wpłynąć na jego rozwój.

 

Wspólne czytanie to same zalety.

Codzienne czytanie dziecku niesie ze sobą wiele korzyści w każdym obszarze jego funkcjonowania. Należą do nich:

  • wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicem i dzieckiem, zaspokaja potrzebę bliskości;
  • styczność z poprawną formą języka rozwija słownictwo dające swobodę wypowiadania się;
  • dziecko, które ma kontakt z książką od najmłodszych lat chętniej po nie sięgnie jako dorosły;
  • rozwija funkcjonowanie procesów poznawczych tj. myślenie, koncentracja uwagi, pamięć, spostrzeganie co korzystnie wpłynie na tempo nauki w wieku szkolnym;
  • jest rozrywką niezwiązaną ze światem mediów;
  • poszerza zakres wiedzy o charakterze ogólnym;
  • rozwija wyobraźnię.

Powyższe korzyści możemy u dziecka zaobserwować jeśli nasze czytanie odbywa się w sposób aktywny. Dlatego też zmieniajmy ton głosu, pokazujmy obrazki, zachęcajmy do ich opowiadania i odpowiadania na nasze pytania. Niech czas poświęcony na czytanie będzie wypełniony wzajemnymi interakcjami a nie suchym odczytaniem tekstu przez rodzica.

 

Niekoniecznie przed snem.

W dobie Internetu, bajek puszczanych na tablecie czy audiobooków głośne czytanie odchodzi w zapomnienie. Duża ilość obowiązków i wynikający z tego częsty brak czasu to problem znany wielu współczesnym rodzicom. Po dniu wypełnionym pracą, zajęciami dodatkowymi dzieci, zakupami oraz pracami domowymi, wieczorem marzymy głównie o odpoczynku i szybkim położeniu dzieci spać. Trudno jet wtedy wykrzesać z siebie siłę na wspólne czytanie. Dlatego też nie czekajmy do wieczora. Czytajmy np. po przedszkolu, w czasie poświęcanym zwykle na zabawę. Niech to będzie forma wspólnego odpoczynku, która zarówno nam jak i dzieciom się należy. Popołudniu mamy jeszcze więcej energii, dzięki której czytanie będzie aktywną formą spędzenia czasu z dzieckiem a nie tylko wypełnieniem rodzicielskiego obowiązku.

Bajka może też pomóc.

Rzeczywistość przedstawiana w bajkach jest bliska myśleniu dziecka. W zrozumiały dla niego sposób tłumaczy otaczający go świat. Poprzez identyfikację z bohaterami dziecko buduje własny system wartości i norm zachowania w różnych codziennych sytuacjach. Fakt ten został wykorzystany w tzw. bajkach terapeutycznych. Te skierowane do  dzieci w wieku od 4 do 9 lat opowiadania mają na celu uspokojenie, zredukowanie problemów emocjonalnych czy wspieranie rozwoju malucha. Od tradycyjnych bajek odróżnia je nastawienie na zmagającego się z konkretnym problemem odbiorcę. Ułatwiają dziecku spojrzeć na swoje lęki z innej perspektywy i uczą jak można sobie z nim poradzić.

Ograniczenie dziecku możliwości korzystania z telewizji oraz Internetu na rzecz czytania książek to najlepsza inwestycja w jego rozwój. Jego dodatkową zaletą jest fakt, że nic nie kosztuje. Książki można przecież wypożyczyć z biblioteki lub wymienić się z kolegą. Książka może być też alternatywą dla prezentów, które kupujemy dzieciom na różne okazje.

Ważne byśmy nie zamienili wspólnego czytania w przykry obowiązek. Wybierajmy różnorodne, atrakcyjne dla dziecka pozycje. Dajmy mu również dobry przykład. Dziecko zapewne chętniej sięgnie po książkę jeśli to samo robią jego bliscy.

Autor: Przedszkole Zielony Dzwoneczek Szczecin

Comments:0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *