Grupa przedszkolna w wieku mieszanym, czy to dobry pomysł?

Grupa przedszkolna w wieku mieszanym, czy to dobry pomysł?

 Samoidentyfikacja dziecka w grupie przedszkolnej jest ważnym elementem, zarówno dla rodziców, jak i dla pedagogów. Na wielu stronach internetowych, oraz w literaturze specjalistycznej jest to temat wielokrotnie poruszany i nierzadko bolesny.

W grupie w wieku mieszanym, dziecko jednocześnie dostosowuje się do rożnego poziomu samodzielności, słownictwa, potrzeb i interesów wszystkich członków tego żywego i dynamicznego organizmu. Dziecko potrzebuje na start więcej wparcia, empatii, rozumienia ze strony dorosłych.

Wśród dzieci w rożnym wieku każdy nowy członek grupy czuje się wyjątkowo i potrzebnie, dlatego że taka grupa osób najbardziej naturalnie odtwarza nasze społeczeństwo i cala gamę specyficznych relacji w nim. W takich warunkach dziecko harmonijnie przeżywa swoje dorastanie, można to porównać do wspinania się po drabinie. W tym samym czasie dziecko może obserwować zachowanie i umiejętności starszych dzieci oraz równolatków. Jednocześnie można zobaczyć że w każdym wieku obowiązki są inne, są różne wymogi co do dokładności ich wykonywania, a także istnieje niejednorodny poziom umiejętności komunikatywnych.

Dziecko w każdym wieku przeżywa odpowiednie dla siebie trudności adaptacyjne.

Tak dla 3 latka najtrudniejszym jest rozstać się z mamą, z którą dziecko jest zbyt mocno związane mentalnie. Jednocześnie obserwuje reakcje dorosłych na aktywne zachowanie się – płacz, krzyk. W tej porze utrwalają się związki pomiędzy działaniem i wynikiem, albo odpowiednią reakcją.

3-4 latek chce pokazać i udowodnić wszystkim ze jest najlepszym, najsprytniejszym. Polega to na normalnym egoizmie dziecięcym i chęci pokazania swojej pozycji – „jestem, zaakceptuj mnie”. Ważnym dla dzieci w tym wieku jest także odnalezienie się w grupie przyjaciół, nawiązanie stałych kontaktów z innymi dziećmi.

W wieku 4-5 lat dziecko bardziej obnosi się z zaimkiem „my” – jesteśmy, bawimy się itp. Najważniejsze w tym wieku są kontakty z innymi osobami, nabycie doświadczenia i relacje międzyosobowe. Wsparcie i zaakceptowanie kolektywu ma priorytet, a autorytet dorosłego w tym momencie nie ma zbyt wielkiej wagi.

Dla 5-6 letniej osoby najbardziej atrakcyjnym jest niepowtarzalność, nie iść za liderem, a wręcz przeciwnie, zostać nim. Dziecko z zaangażowaniem poszukuje swojej grupy, pokazuje swoje „ja”, ale na odmiennie od 3-latków, jest już świadomie i ambitnie.

Z czasem każde dziecko wchłania i opanowuje coraz bardziej skomplikowane umiejętności, osiąga coraz trudniejsze działalności. Wtedy następuje zmiana jego roli socjalnej i pozycji osobistej w grupie.  Czyli postęp osobisty w samodzielności i nabyciu doświadczenia w komunikacji, budowania relacji i odnalezienia własnego miejsca w zespole.

Z obserwacji i wieloletniej pracy z dziećmi wiemy na pewno, że grupa w wieku mieszanym jest świetnym rozwiązaniem na potrzeby osobiste każdego dziecka, gdyś każdy członek kolektywu dziecięcego realizuje swoje pragnienia socjalne, także wspiera i stymuluje rozwój intelektualny, zarówno swój jak i innych.

Autor: Punkt Przedszkolny Zielony Dzwoneczek Szczecin

Comments:0

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *